Modernizácia cestnej infraštruktúry - EÚ projekty
Program cezhraničnej spolupráce Poľsko - Slovenská republika 2007– 2013
Prioritná os: Rozvoj cezhraničnej infraštruktúry
Oblasť podpory: Komunikačná a dopravná infraštruktúra
Hlavný cieľ projektu:
Rovnomerný rozvoj prihraničnej oblasti Krosno, Jaslo a bardejovského okresu pomocou zlepšenia dopravnej dostupnosti prihraničnej oblasti.
Špecifické ciele :
Využitie cezhraničného cestného systému pre potreby obyvateľov okresov Krosno, Jaslo, Bardejov a ich návštevníkov.
História modernizácie cesty č. III/557 24 Nižná Polianka – Št. hr. SR/PR:
V jeseni roku 2008 sa v Medzilaborciach uskutočnilo pracovné stretnutie na úrovni štatutárov Prešovského samosprávneho kraja a Podkarpatského vojvodstva, kde sa dohodla spolupráca medzi oboma partnermi o spolupráci v rámci programu cezhraničnej spolupráce PL – SK 2007-2013.
Na základe tohto pracovného stretnutia bol v rámci prvého kola výzvy vyhlásenej dňa 14.08.2008, vypracovaný projekt s názvom „Rozvoj cestnej infraštruktúry medzi okresmi Krosno – Jaslo – Bardejov“, ktorý bol podaný 31.10.2008.
Popis projektu:
Zlý stav cestnej infraštruktúry na poľsko-slovenskom pohraničí sa charakterizuje nízkou kvalitou nákladných a dopravných spojení a zároveň obmedzeným prístupom na Slovensko. Cesta Krosno-Toki je jednou z najdôležitejších okresných ciest na území okresu Jaslo a okresu Krosno. Spája niekoľko okresných, obecných a dedinských ciest. Veľmi dobrá lokalizácia priamo pri slovenskej hranici a zároveň žiadne možnosti spoločného spojenia so Slovenskom (najbližšie dopravné spojenie so Slovenskom je v Barwinku - ok. 50 km.) predstavujú bariéru pre rozvoj prihraničných regiónov. Činnosti realizované v projekte súvisia s výstavbou cesty na slovenskej strane a prestavbou existujúcej cesty na poľskej strane, ich účelom je rozvoj poľsko-slovenskej spolupráce pomocou spoločných spojení v oblasti osobnej dopravy v oblasti poľsko-slovenského pohraničia. Predmet okruhu projektu zahŕňa stavbu cesty na slovenskej strane, zahrňujúcej úsek so vzdialenosťou 1,794 km vychádzajúci z obce Nižná Polianka po štátnu hranicu SR-PR. Na poľskej strane sa týka prestavby obecnej cesty č. 1896R úsek Krosno-Kobylany-Toki na úseku so spoločnou dĺžkou 13,711 km lokalizovanou v okrese Jaslo (dĺžka úseku, ktorého sa týka projekt je 5,910 km), ako aj v okrese Krosno (dĺžka úseku, ktorého sa projekt týka je 7,801 km). Cesta č. 1896R v spojení s vojvodskou cestou 992 Jasło-Nowy Żmigród – Krempna –štátna hranica, predstavuje najkratšie spojenie Krosna so štátnym prechodom v Ożennej (v súčasnej dobe je možné prekročiť hranicu pešo alebo na bicykli, pretože na slovenskej strane nie je cesta). Oblasť, ktorej sa projekt týka, predstavuje územie s obzvlášť vysokým potenciálom v oblasti turistiky - Magurský národný park. Rozvoj a modernizácia dopravného spojenia medzi Poľskom a Slovenskom v regióne Nízkych Beskyd bude mať v značnom stupni vplyv na zvýšenie turistického ruchu v tejto oblasti. Nízke Beskydy predstavujú dnes najmenej dotknuté územie hôr v Poľsku, nachádzajú sa tu sanatória, pamiatky zapísané do zoznamu svetového dedičstva UNESCO, skanzeny, múzea, lyžiarske a cyklistické trate, ktoré sú neustále na novo využívané v letnom období ako trasy pre extrémne cyklistické zjazdy. Zvýšenie prihraničného turistického ruchu umožňuje vznik nových prvkov turistickej infraštruktúry (motel, agroturistika, pohostinstvo) a taktiež rovnomerného rozvoju celého regiónu. Vojvodská cesta č. 992 je pripravená na vedenie prihraničného ruchu spájajúceho Poľsko a Slovensko. Vozovka spĺňa technické požiadavky a je v dobrom technickom stave. Spojenie dopravných ťahov Poľska a Slovenska v Ožennej umožní odľahčiť hraničný prechod v Barwinku, čo sa týka osobnej dopravy. Predmet projekt bude mať taktiež vplyv na zvýšenie bezpečnosti cestovného ruchu. Projekt je nasmerovaný na cieľovú skupinu, ktorú tvoria obyvatelia bardejovského okresu, okresu Jasla a Krosna, podnikateľské subjekty, investori, ako aj turistickí návštevníci regiónu.
Popis východiskovej situácie:
Dopravná infraštruktúra na poľsko-slovenskom pohraničí vzhľadom na nie príliš vyhovovateľný stav si vyžaduje značnú investíciu, ktorá bude mať vplyv na jej rozvoj a zlepšenie. Za účelom zlepšenia existujúcej cezhraničnej infraštruktúry a kvality ciest, výsledkom čoho bude zvýšená dostupnosť poľsko-slovenského pohraničia, okresu Krosna a okresu Jasla (Poľsko), ako aj Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja (SUC, PSK) zo Slovenska vypracovali v partnerstve projekt s názvom: "Rozvoj cestnej infraštruktúry medzi okresom Krosno, Jaslo a Bardejovským okresom", ktorého realizácia bude mať vplyv na riešenie spoločného problému, ktorým je nedostatok dopravných spojení na obidvoch stranách hranice vyplývajúci s chýbajúcej vhodnej vozovky na úseku spájajúcich obec Nižná Polianka so štátnou hranicou SR-RP ako aj zlého technického stavu úsekov okresnej cesty č. 1896R. Okruh prác, za ktorých realizáciu zodpovedajú partneri z Poľska, zahrňuje prestavbu okresnej cesty č. 1896R Krosno-Kobylany-Toki, ktorá prechádza cez okresy: Krosno a Jaslo na úsekoch od km 4+510 do 5+522 v m. Zręcin, ako aj v km 8+187 do 14+976 v obciach: Chorkówka, Kobylany, Sulistrowa (okres Krosno) a na úseku od km 15+400 do 21+310 (okres Jaslo). Predmetná cesta je jednou z dôležitejších okresných ciest okresu Krosno a Jaslo, predstavuje jedine dôležité a pohodlné spojenie mesta Krosno (sídlo okresu) s obcou Chorkówka, obcami: Szczepańcowa, Świerzowa Polska, Zręcin, Chorkówka, Kobylany a Sulistrowa). Táto cesta predstavuje spojenie s hlavnými dopravnými trasami regiónu a teda s medzinárodnou cestou č. 9 Radom - Barwinek, ako aj so štátnou cestou č. 28 Zator – Medyka. Táto cesta prostredníctvom vojvodskej cesty č. 992 Jasło-Nowy Żmigród-Krempna-štátna hranica predstavuje najkratšie spojenie Jasła a Krosna s poľsko-slovenských štátnym prechodom v Ożennej a je dopravným spojením medzi týmito okresmi. Vozovka cesty sa v poslednej dobe značne poškodila. Vzhľadom na chýbajúce odvádzanie vôd (zúžené bočné cesty, nevyčistené priekopy, nepriepustné priepusty) po celej dĺžke predmetného úseku sa nachádzajú značné nedostatky, výkopy a vyhĺbenia na povrchu vozovky. Vážna devastácia povrchu má vplyv na obmedzenie plynulého prejazdu (násilné brzdenie, obchádzanie prekážok). Zúžené a zničené úbočia predstavujú dodatočné ohrozenie pre peších, ktorých pohyb je na tomto úseku veľmi intenzívny. Uskutočňované bežné opravy cesty, vykonávané opravou povrchu neprinášajú trvalé efekty, umožňujú jedine dočasné zlepšenie cestovania, pri každoročnom znášaní obrovských nákladov na udržanie cesty. Zlý technický stav cesty je dôvodom na uskutočnenie periodických obmedzení pohybu vozidiel (do 6 t) v jarnom období. Spôsobuje to veľké ťažkosti firmám, ktoré vedú hospodársku činnosť, ako aj roľným hospodárstvam. Avšak okruh prác, ktorý sa predpokladá zo strany slovenského partnera bude zahrňovať výstavbu cesty z obce Nižná Polianka do štátnej hranice SR-PR. V súčasnosti po precestovaní okolo 1 km od prechodu v Ožennej na slovenskej strane sa začína prašná cesta s meniacou sa šírkou. Na povrchu je badateľné obrovské technické zúženie, charakteristické nerovnosťami v pozdĺžnom a priečnom priereze, taktiež sa potvrdilo obrovské množstvo pozdĺžnych vyhĺbení. Úbočie je zarastené a pri ceste je nedostatok priekop. Realizácia projektu umožní riešenie problémov súvisiacich s aktuálnym technickým stavom povrchu vozovky predmetných ciest, vplývajúcich na nedostatočnú dopravnú dostupnosť a bezpečnosť pre cieľové skupiny v okresoch Krosno, Jaslo a Bardejovskom okrese.
Situácia úseku:
Partneri:
Vedúci partner: Okres Krosno
Partner č.1: Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja
Partner č.2: Okres Jaslo
Oprávnené náklady projektu (v EUR):
Partneri | ERDF (85%) | Národné spolufinancovanie (10%) | Vlastné spolufinancovanie (5%) | Celkové financovania (100%) |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Vedúci Partner | 924 463,06 | 163 140,56 | 54 380,18 |
1 087 603,62 |
Partner 1 | 1 600 271,63 |
282 400,87 |
94 133,63 |
1 882 672,50 |
Partner 2 | 1 369 473,14 |
241 671,74 |
80 557,27 |
1 611 144,88 |
Celková suma projektu | 3 894 207,83 |
687 213,18 |
229 071,05 |
4 581 421,00 |
Skutočne čerpané náklady projektu (v EUR):
Partneri | ERDF (85%) | Národné spolufinancovanie (10%) | Vlastné spolufinancovanie (5%) | Celkové financovania (100%) |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Vedúci Partner | 588 984,07 | 69 292,24 | 34 646,12 |
692 922,43 |
Partner 1 | 1 568 809,46 |
184 565,82 |
92 282,91 |
1 845 658,19 |
Partner 2 | 1 032 093,46 |
121 422,76 |
60 711,38 |
1 214 227,60 |
Celková suma projektu | 3 189 886,99 |
375 280,82 |
187 640,41 |
3 752 808,22 |
Priebeh realizácií jednotlivých etáp:
1. Etapa – Vytváranie štruktúr partnerstva a prípravy projektu:
Ukončenie spracovania dokumentácie na realizáciu stavby – v IV. kvartály 2008 došlo k ukončeniu spracovania dokumentácie na realizáciu stavby.
2. Etapa – Riadenie projektu:
Koordinácia a monitorovanie prác na projekte - na projekte neustále prebiehajú koordinačné a monitorovacie práce.
Príprava podkladov pre verejné obstarávanie - v tejto etape došlo k realizácií tejto aktivity. Ukončená bola podpisom Zmluvy o dielo 4.11.2009 s úspešným uchádzačom na základe vyhodnotenia verejnej súťaže. Zhotoviteľom stavby bude združenie: „Krosno – Jaslo – STRABAG – CMR „
K podpisu Zmluvy o poskytnutí FP medzi Riadiacim orgánom a Vedúcim partnerom – Powiatom Krosno došlo 28.08.2009.
V rámci aktivity „SO 100-00 Modernizácia cesty III/55724” počas monitorovacieho obdobia bolo zrealizované odvodnenie telesa cesty vybudovaním trativodu. Z dôvodu nepodmáčania podložia a následnej deformácie vozovky je vybudovaný rigol po oboch stranách cestného telesa (trojuholníková spevnená priekopa) a cez novovybudované priepusty je voda odvádzaná do najbližších recipientov. Ďalej boli vykonané zemne práce a spevnenie podkladu pod cestným telesom. Po oboch stranách cesty sú osadené trativodné šachty.
Počas realizácie:
Vrámci aktivity „realizácia prác na SO 200-00 priepust v km 1,14877 a v km 1,28458” boli ukončené betonárske práce na oboch priepustoch a došlo k ich sfunkčneniu.
Počas realizácie:
Osadenie informačno propagačných tabúľ - v IV. kvartály 2009 došlo k osadeniu 2 informačno propagačných tabúľ.
Dňa21.10 2010 sa konalo slávnostné otvorenie projektu:
Projekt spolufinancovaný Európskou úniou z prostriedkov
Európskeho fondu regionálneho rozvoja a štátnym rozpočtom v rámci
Programu cezhraničnej spolupráce Poľsko – Slovenská republika 2007 – 2013